دانشمندان ایرانی

جایی برای معرفی نبوغ ایران

دانشمندان ایرانی

جایی برای معرفی نبوغ ایران

دکتر علی جوان

به نام خدا

 

امروز زمانی که در اینترنت نام دکتر علی جوان جستجو کردم مطلب خاصی درباره ی ایشان پیدا نکردم.لذا لازم دانستم این مطالب را در مورد این دانشمند بزرگ بنویسم.

 

دکتر علی جوان

 

دکتر جوان در سال 1309 در تهران متولد شد.پدرش،دکتر موسی جوان حقوق دان و دانش آموخته ی حکمت ومعارف اسلامی بود.

علی از دبیرستان البرز دیپلم گرفت و شش ماه در دانشکده ی علوم دانشگاه تهران در رشته ی فیزیک تحصیل کرد.سپس به آمریکا رفت و به طور موقت در رشته ی فیزیک دانشگاه کلمبیا در نیویورک ثبت نام کرد و خیلی زود مورد توجه دانشمندان فیزیک دان آن دانشگاه قرار گرفت ودر همان جا ماند وپس از 5 سال موفق به اخذ مدرک دکترا شد.

آنچه دکتر جوان را در جهان علم مورد توجه قرار داد،مطرح کردن نظریه برانگیختگی الکتریکی در گازها و سپس اختراع لیزرگازی در سال 1960 میلادی است.امروزه این نوع لیزر در علوم تحقیقات و صنایع پیش رفته کاربرد گسترده ای دارد.

جوان طی چند دهه فعالیت،جوایز متعددی دریافت کرده که آخرین آنها جایزه جهانی آلبرت اینشتین بوده است. در سال 2006 نام جوان در میان مخترعان مهم باشگاه ملی مخترعان آمریکا ثبت شد. تا کنون فقط نام 37 مخترع در این باشگاه ثبت شده است.

دکتر جوان به علوم انسانی نیز توجه دارد وبه آن علاقه مند است. این سخن اوست که:((آفرینش آینه ی وجود خداست.شناخت رازهای هستی چیزی نیست جز نگاه روشن تر به آینه ای که خداوند را منعکس می کندوکار علم تقویت این نگاه است.))



با آرزوی موفقیت برای این دانشمند بزرگ

 

 

نوشته شده توسط آریا رضازاده کلاس ششم فارابی


















نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد