دانشمندان ایرانی

جایی برای معرفی نبوغ ایران

دانشمندان ایرانی

جایی برای معرفی نبوغ ایران

آذر اندامی


زادروز:1305


در گذشت:28 مرداد1363

آذر اندامی در سال 1305 در محله ساغریسازان رشت متولد شد مقطع ابتدایی را در دبستان بانوان رشت با یک سال جهشی تحصیلی به پایان برد. بعد از اخذ مدرک پایان سال نهم تحصیلات عمومی از دبیرستان فروغ رشت،پدرش با این که فردی روشن فکر بود از ادامه ی تحصیل او ممانعت کرد و وی را به دانشسرای مقدماتی رشت فرستاد.در سال1324 از دانشسرا فارغ التحصیل شد. و در سال 1325 به استخدام وزیر فرهنگ در آمد و معلم شد.

در سال1329 دیپلم طبیعی را با امتحان متفرقه دریافت کرد.در سال1331 با شرکت در کنکور دانشگاه تهراندر رشته ی پزشکی پذیرفته شد.در سال1337 موفق به در یافت گواهی نامه ی دکترای پزشکی گردید و بلا فاصله به گذراندن دوره ی زنان و زایمان مشغول شد و در نهایت به کار در انیستیتو پاستور پرداخت. او پس از مدتی با استفاده از بورس تحصیلی انیستیتو به پاریس رفت و در سال 1346 موفق به اخذ گواهی نامه ی باکتریو لوژی گردید.در سال1353 موفق به دریافت دانش نامه ی تخصصی علوم آزمایشگاهی بالینی شد.پس از باز نشستگی چون خانه نشینی را نمی پسندید،به بیمارستان باهر رفت و ریاست آزمایشگاه تشخیص طبی آن جا را بر عهده گرفت.در همین سال ها بود که به تومور مغزی مبتلا شد.یک روز در مطب در حین معاینه ی بیمار تعادل خود را از دست داد و بر روی او سقوط کرد و در 28 مرداد1363به علت آمبولی ریه که از عواقب بیماری سختش بود در گذشت.

در سال1922، اتحادیه ی بین المللی ستاره شناسی حفره ای به قطر 30 کیلومتر در طول جغرافیایی 26 درجه و 55 دقیقه و عرض جغرافیایی 17 درجه و 45  دقیقه با قله ای مرکزی را در جنوب سیاره ی زهره به نام اندامی نامگذاری کرد.آذر اندامی تنها زن ایرانی بود که نامش به این شورا فرستاده شد.


شهریار حامدی


کلاس فارابی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد