دانشمندان ایرانی

جایی برای معرفی نبوغ ایران

دانشمندان ایرانی

جایی برای معرفی نبوغ ایران

محمد بن ایوب طبری

محمد بن ایوب طبری ریاضی‌دان و اخترشناس ایرانی از نیمهٔ دوم قرن پنجم هجری و نویسندهٔ آثار متعدد در علوم ریاضی به زبان فارسی است.

ادامه مطلب ...

بی بی منجمه نیشابوری

بانوی ستاره شناس و ریاضیدان مسلمان
سده سوم هجری

نام:

منجمه نیشابوری

عنوان:

بی بی منجمه

زادروز:

۶۰۰قمری،۱۲۰۳ میلادی در نیشابور

درگذشت:

۶۷۹قمری، ۱۲۸۰ (میلادی) احتمالاً در دمشق

منطقه:

نیشابور، اصفهان، دمشق

زمینه‌های فعالیت:

نجوم

 

بی بی منجّمه یا منجمه نیشابوری، بانوی اخترشناس و ریاضیدان ایرانی در سده هفتم هجری قمری بود.

ادامه مطلب ...

احمد بن محمد سرخسی

ابوالعباس احمد بن محمد سرخسی یکی از دانشمندان ایرانی سدهٔ چهارم هجری است که در ستاره‌شناسی و پزشکی تخصص داشت. از آثار مهم او کتاب المدخل الی علم النجوم است. وی در سال ۳۴۶ هجری درگذشت.



آرمان نوروززاده


    

      

ابومنصور حسین بن طاهر بن زیلهٔ اصفهانی

ابومنصور حسین بن طاهر بن زیلهٔ اصفهانی از دانشمندان ایرانی قرن چهارم و پنجم هجری و از شاگردان ابن سینا بود. وی در دانش‌های زمان خود بیشتر در ریاضیات مهارت داشت. او در سال ۴۴۰ هجری درگذشت.

 آرمان نورززاده

ابن هیثم

آرمان درخشانپور(ابن سینا)


ابن هیثم

ابن هیثم

متولد

۳۵۴ قمری
بصره

مرگ

۴۳۰ قمری
قاهره

رشته فعالیت

ریاضی‌دانفیزیک‌داننورشناس

 




ادامه مطلب ...

مازیار هخامنش




مازیار یک فیلسوف، ستاره شناس، مهندس، معمار و سازنده ی تخت جمشید بود که یونانیان در زمان حمله به ایران او را دزدیدند و او را وادار کردند که برای آنها یک کاخ بزرگ تر از تخت جمشید بسازد. او تا ۱۰ سال در زندان های یونان شکنجه شد اما حاضر نشد به کشورش خیانت کند تا وقتی که خشایار شاه در حال حمله به یونان او را نجات داد.



فرهنگ نجاتیان

کـــلاس ابـــن سیــنــــــا


برای دیدن عکس هایی از تخت جمشید به ادامه ی مطلب بروید

ادامه مطلب ...

ابوالفتح عبدالرحمان منصور خازنی


ابوالفتح عبدالرحمان منصور خازنی از ریاضی‌دانان بنام ایرانی در سده پنجم و ششم بود که نقش مهمی در تدوین گاهشماری جلالی داشت.

ادامه مطلب ...

پروفسور محمدتقی فاطمی

پروفسور محمدتقی فاطمی

تاریخ تولد :  ............

تاریخ  درگذشت : .....

توضیحات -  آرامگاه : .

 

سال ۱۲۸۳ ه.ش در شهر اصفهان     

پاییز سال ۱۳۷۴   

مشهد - در جوار امام هشتم 

 

 

بیوگرافی و زندگینامه

محمدتقی فاطمی را پدر علوم ریاضی نوین در ایران میدانند. وی در سال ۱۲۸۳ ه.ش در شهر اصفهان دیده به جهان گشود.

پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه عازم فرانسه شد و پس از نگارش رساله تخصصی استعمال گروهها در هندسه و کسب درجه پروفسوری ریاضیات از دانشسرای عالی پاریس به میهن بازگشت.
وی در دانشسرای عالی تهران به تدریس علوم ریاضی و مکانیک استدلالی پرداخت و نخستین متخصص مکانیک تحلیلی کشورمان بود. پس از تاسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ پروفسور فاطمی در همان سال دانشکده فنی تهران را بنیان می نهد.
بعدها در تاسیس دانشکده علوم نیز مشارکت می نماید و سالها در این دانشکده به تدریس می پردازد. استاد فاطمی با همکاری دوستانش ۲۶ جلد کتاب ریاضی در موضوعات جبر- هندسه- مثلثات و مکانیم استدلالی برای دانشگاهها و دبیرستانها تالیف و تدوین کرد.
وی در سال ۱۳۴۷ به خاطر عشق وافر به امام رضا(ع) عازم مشهد شد و به تدریس و مدیریت گروه ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد همت گماشت. پروفسور فاطمی در بیست و دومین کنفرانس ریاضی کشور در سال ۱۳۶۹ به عنوان استاد پیشکسوت ریاضیات ایران در قرن معاصر مورد تقدیر قرار گرفت.
مرحوم فاطمی از خادمان افتخاری حضرت رضا(ع) بود و بارها می گفت: (( خدمت به امام رضا(ع) از افتخارات من است)) این معلم بزرگ و پرتلاش سرانجام در پاییز سال ۱۳۷۴ به دیار باقی شتافت و در جوار محبوبش امام هشتم شیعیان (ع) به خاک سپرده شد.




arash sharafi

بنوموسی


بنوموسی یعنی پسران موسی بن شاکر خراسانی،(که نام شان محمد، احمد و حسن بوده است) که در زمان مأمون درگذشت، به اخوان ثلاثه هم معروف‌اند. ریاضی‌دان، منجم و حامی علم بودند.


آنان قسمت اعظم ثروت خود را مصروف تحصیل و ترجمهٴ کتا بهای یونانی کردند. از جملهٴ مترجمانی که در خدمتشان بودند حنین بن اسحاق و ثابت بن قره را می‌توان نام برد.


تألیفات ریاضی،نجومی، و مکانیکی متعددی بدیشان منسوب است، مهم‌ترینشان کتاب الفرسطون، کتاب مساحةالاءکر و قِسمةالزوایا بثلاثة اقسام متساویة و وضع مقدار بین المقدارین لتتوالی علی قسمة واحدة می باشد.


تثلیث سینماتیکی زاویه و ترسیم بیضی به طریق معروف به باغبانی  در کتاب الشکل المدور المستطیل  (به وسیلهٴ یک ریسمان متصل به دو کانون‌) از ابداعات ایشان است.


مشکل بتوان سهم هریک از برادران را در فعالیت‌های علمی معلوم کرد. به نظر می‌رسد که مهم‌ترینشان ابوجعفر محمد بن موسی (متوفی در ۸۷۲ - ۸۷۳ میلادی)، محقق اصول اقلیدس و مجسطی، و منطق‌دان بوده‌است. احمد به مکانیک توجه خاصی داشت و حسن به هندسه.



نوشته شده توسط سجاد فارابی، کلاس فارابی

خوارزمی

 مقدمه

خوارزمی ابو جعفر محمد بن موسی از دانشمندان بزرگ ریاضی و نجوم می‌باشد از زندگی خوارزمی چندان اطلاع قابل اعتمادی در دست نیست الا اینکه وی در حدود سال 780 میلادی در خوارزم(خیوه کنونی) متولد شد شهرت علمی وی مربوط به کارهایی است که در ریاضیات مخصوصا‌ در رشته جبر انجام داده بطوری که هیچ یک از ریاضیدانان قرون وسطی مانند وی در فکر ریاضی تأثیر نداشته‌اند. اجداد خوارزمی احتمالا اهل خوارزم بودند ولی خودش احتمالا از قطر بولی ناحیه‌ای نزدیک بغداد بود. به هنگام خلافت مامون عضو دارالحکمه که مجمعی از دانشمندان در بغداد به سرپرستی مأمون بود، گردید. 

 


ادامه مطلب ...